Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 17 maj 2011

Hästberga

Igår blev det en kortare tur till Hästberga.




Katastrofområdet nedanför den brustna kraftverksdammen är verkligen spektakulärt.


Ja var där tillsammans med en elev och målet var färna.


Flytbrödet gick bra i strömmen men snart avslöjades de första färnorna.


Löjor flög åt alla håll när färnorna slök brödbitarna.


Vid ett invev hade jag så en efterföljare som plaskade precis bakom...


En färna! Utbrast eleven.. Själv tyckta jag att det såg mer ut som en annan rovfisk med fler tänder.. Spinnaren åkte på och när den passerade platsen för efterföljaren small det på!


UL-spöt i härlig båge och linan sprutade ut när fisken stack nerströms i strömmen.


Ett gäddeskägg på runt kilot bjöd upp till en härlig dans. Men snart var det roliga över, fisken returnerades efter en någorlunda odramatisk landning.



Det skulle dock komma mera. Fortsatte en stund att fiska av med spinnaren då jag fått flera

färnor på detta vis här.


Hugg! Något är på spinnaren och jag gör ett rejält mothugg bara för att se spinnaren flyga upp i luften en bra bit nerströms.


Nu går inte spinnaren alls som den ska och jag bannar min miss samt tror att spinnaren på något sätt snott sig i mothugget...


Men när spinnaren närmar sig land märker jag att så inte alls är fallet. En löja har huggt spinnaren! Förra turen hit gav björkna på spinnare, löja idag. Blir det kanske en faren nästa gång??


Nu börjar eleven drilla och det är en färna som tagit hans flytbröd! En väldigt odramatisk drillning slutar i att eleven tappar färnan i vattnet precis när vi ska fotografera den.. Nåväl ingen best men en fin färna på drygt kilot.



Jag fick också två abborrar idag. Båda föll för bottenmete med mask.


Den ena fick jag dock i Drivån litet tidigare på dagen.


Det är kul att fiska vid hästberga, när man står mitt bland allt plockepinn det blev av träden när vattnet forsade fram under katastrofen.


Vattnet har tagit nya vägar och det är idealiskt för färna.


Hur som helst 13p till mig.


/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar