Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 4 maj 2011

Roliga bifångster på sillhäckla med Hasse och Pär!

Eftermiddagen spenderades i Åhus hamn. Det var dags att försöka ta Pärs första sill någonsin.

Strax ryckte det i andra änden av linan men visst såg det konstigt ut!

En abborre hade fattat tycke för Pärs sillhäckla.

Nåväl dagens första roliga bifångst var landad.










Litet senare så nappade det åter på Pärs häckla, en silverglänsande liten fisk närmade sig land.

Hurra!! Kvällens mål var nått. Pärs första sill var landad :)

Nu ställde vi in siktet på mer sill för att steka och ha på mackan.

















Strax hade vi tagit tre sillar var och då ryckte det lite annorlunda i mitt spö. En avlång fisk sprattlade nedanför hamnkanten. En tobis!

Strax efter landning kunde vi konstatera att det nog rörde sig om en tobiskung även om fläckarna på nosen var lite otydliga.

Det är årets första tobiskung och min 24:e art för året.











Vi funderar på att dela upp tobis i havstobis, slättobis och kusttobis vilket de numer räknas som. Hur vi gör med de gamla rekorden då vet vi inte ännu. Men det är ju alltid roligt med fler arter.

Tobiskungen känns igen på sin mun men framförallt på de svarta fläckarna på nosens sidor.

Det skulle dock komma mer. Vi fick nämligen varsin sill till på slutet men min var väldigt liten och såg lite annorlunda ut. Omedelbart gissade jag skarpsill och efter nogrannare undersökningar visade det sig att jag hade rätt!








Det är den elfte skarpsillen på ligan och inte en fisk jag är van vid men den känns igen på de vassa/taggiga/skarpkölade bukfjällen som sticker ut samt att stjärten ser lite mer kompakt ut och att bukfenorna sitter lite längre fram.

Trots att skarpsillen är mer kompakt i sin generella uppenbarelse än vad sillen är, så är den mycket mindre och ynkligare. Dagens fisk var runt 15cm. (skarpsill underst)

Ett riktigt lyckat fiske kan summeras med en ny art för Pär och tre nya arter för året till mig.


Pär fick 1 abborre och 4 sillar. Vilket ger 5p

Jag fick 3 sillar, 1 tobiskung och 1 skarpsill. Vilket ger 9p


Adam rapporterar dock att han kontrat med 1 storspigg och 4 sandstubb varav det ena är nytt ligarekord! Detta betyder att mitt gamla ligarekord slogs.. Men eftersom rapporten kom under oavslutat fiske så vet vi inte ännu hur Adams fiske kan summeras?

Oavsett vad Adam lyckas lura upp kan jag inte vara mer än nöjd då jag fick nytt pb på spegelkarp samt två lite luriga arter i tobiskungen och skarpsillen idag :)

/Hasse

9 kommentarer:

  1. Jäklar vad mycket roliga arter du får upp. Häftigt med skarpsillen!

    SvaraRadera
  2. Javisst är han jobbig! Den lille turnissen drar väl snart upp en Olfers Silveryxa, på bottenmete med 1 kilos karp som agn, i Ätran!
    Vi får försöka bräcka honom:)
    Man börjar undra om inte allt han rör vid blir till guldfisk.

    SvaraRadera
  3. Nu vet jag inte om du är rätt man att uttala dig dock :) Du plockar ju skärlångor och oxsimpor på löpande band du också :)

    SvaraRadera
  4. Se så Patrik, tångspigg, paddtorsk och pirål är ju fiskar som en själv bara kan drömma om ännu så länge ;)

    SvaraRadera
  5. Äh det är ju dussinfiskar. Skärlånga däremot! Appropå tångspigg skall ni nog passa på den här årstiden om ni vill ha en. Min erfarenhet är att dom är hopplösa att locka till hugg mitt på sommaren medan dom nu (om det inte är för sent) hugger på allt som rör sig, bara det är tillräckligt litet.

    SvaraRadera
  6. Ja se där! Jag hade ju på ett tångspigg förra veckan. Den högg på första nersläppet med liten krok och en bit sill! Jag blev så paff (trodde man skulle få stå där och lirka tills näshåren började kittla en på magen) att den högg så jag bara stod och glodde och undrade va gör jag nu då? Efter några sekunder kom jag på(man har ju huvudet på skaft:)) - mothugg! Den spottade samtidigt som mitt mothugg. Men nästa gång...

    SvaraRadera
  7. Ja vem vet? Jag kanske stöter på ett hungrigt tångspigg imorgon under sandstubbsletandet?? :D

    SvaraRadera
  8. Ja! Det är ju till och med troligt!

    SvaraRadera
  9. Blev det någon tångspigg?

    SvaraRadera