Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 9 maj 2011

Sandstubb

Var hemma hos Adam idag och kunde konstatera några saker angående de senaste fångade stubbarna :) Senaste diskussionerna kring lerstubb, sandstubb, nordsjöstubb och dystubb är heta just nu och litteraturen verkar gå isär samt bygga främst på gamla studier. Adam sparade några av de senast fångade stubbarna som agnfisk och det var dem som vi kollade på idag.

Adam kan sina stubbar :)

Det var sandstubb som fångats i Halmstad i alla fall. Runt 70 fjäll längs sidolinjen och befjällad ända fram på huvudet. Vi kunde också konstatera att litteraturen har fel angående honor. De har visst då en mörk fläck på främre ryggfenans bakkant precis som hanarna. Eller också har hanarna muterat och är fulla med rom...

Snart kommer en ny studie på stubben i Varbergs grunda vikar. Jag själv tror mest att det är sandstubb och bergstubb där men vi får se.

/Hasse

3 kommentarer:

  1. Så honorna kan ha fläck också, häftigt! Jag blir dock inte det minsta förvånad att det står fel i böckerna.

    Nu är spänningen olidlig vad du kommer fram till angående dom du fångade Hasse. Jag tror fortfarande på lerstubb men det är ju inte helt lätt att se fjällen på det där fotot :) Tycker dock det ser mer ut som 40 än 70 i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, när jag fick fiskarna var jag 100% på sandstubb men jag är inte lika säker längre. På bilden ser fjällen klart större ut även om det är svårt att se.

    Ska bli riktigt intressant att kolla upp stubben här ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, det ser onekligen ut att kunna vara lerstubb! Den har betydligt större fjäll än de jag har i frysen och när jag räknar hamnar jag kring 40!

    SvaraRadera