Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 6 maj 2011

Tre musketörer

Idag blev det en liten satsning på eftermiddagen.


Målet var sandstubb och det var inte så svårt. Vadade ut en bit i det grunda vattnet vid hundbadet på Getterön. Snart såg jag en liten stubb som var intresserad av sanden mina steg rörde upp.

En röd lövmask på storlek 18 krok senare och min första sandstubb för i år var landad.

Tre sandstubb blev det totalt. Fick upp den största jag såg under en halvtimmes letande. Den var 6,4cm lång.


Detta renderade mig 9poäng och min 26:e art för året.


Försökte få bra bilder på dem med foto genom en vattenfylld pet-flaska men det blev sådär.


Jag gick sedan runt och micro-metade intill klippkanterna men ett stim sjustråliga smörbultar gäckade mig länge.


Såg för övrigt, tångspigg, storspigg, stensnultra, tobis och näbbgädda men inget mer behagade nappa.

4 kommentarer:

  1. Vi får väl fortsätta här :)
    Undre bilden, den översta fisken. Jag skulle säga det är lerstubb jag. Kolla fjällen jag får det till ungefär 20 på halva fisken.

    Kolla min blogg, klicka på sandstubb och lerstubb till höger och spana in fjällstorleken på sandstubben.

    /Fjäll-mannen

    SvaraRadera
  2. Jag måste helt enkelt börja räkna fjäll igen ;)

    2004 kommer jag ihåg att jag och Adam hade båda arterna (lerstubb och sandstubb) och kollade in dem närmre för att se tydliga skillnader och för att slippa räkna fjäll. Då såg man tydligt att kroppsformen skiljde dem åt. Sedan dess har jag gått på det mer eller mindre.

    2008 fick jag vatten på min kran när Adam fångade ett sandstubb och jag ett bergstubb. Det var samma mönster där.

    Ett lerstubb som är runt sex centimeter ser väldigt brutalt ut. Bred och kantig, medan ett sandstubb på sex cm ser tanigt och långsmalt ut. Sandstubbet har ju en bit till att växa (om det inte dyker upp en rötsimpa vill säg :)

    Nu är det dock lättare att se detta när man ser dem ovanifrån och kan fiska riktat på fisken.

    Kanske kan det vara så att jag råkat på långsmala individer av sandstubb och tjockisar av lerstubben så jag måste nog undersöka detta igen. Ikväll blir det nog lite microfiske vid tjuvahålan och då ska jag försöka få upp några fiskar som jag tror är sandstubb och räkna fjäll ;)

    SvaraRadera
  3. Tror liksom du Patrik att det finns mellanformer och kanske okända arter?

    Angående Östersjöbestånden är skillnaderna mellan lerstubben och sandstubben väldigt tydliga där tycker jag. Där går man runt på grundvattnet och pekar, ah ett sandstubb, oh ett lerstubb osv. ;) När de kommer upp är teckningen tydligt åtskilld arterna emellan.

    Här på västkusten verkar de vara mer övergående i utseende.

    SvaraRadera
  4. Intressant med östersjöstubben. Någon så stor lerstubb har jag nog inte fått, men förstår vad du menar. Man ser fenomenet även på dom fiskarna jag har på min blogg, särskilt stjärtspolen är smalare på mina sandstubbar.

    Skall bli intressant att höra vad du kommer fram till. Tycker som sagt fjällen på fisken man ser i den här blogposten är för stora och få för att vara sandstubb. Och med den fläcken jag tycker mig se på ryggfenan återstår då bara lerstubb.

    Får hoppas det kommer någon bra nyckel på stubbarna i Nationalnyckeln, frågar man dom har dom alltid ytterligare info som inte står i några böcker. Som t ex det där med gällockets infattning på dystubb vs sandstubb.

    SvaraRadera