Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 23 maj 2011

Nytt ligarekord på färna!


Tog idag en mycket lyckad tur ner till Hästberga efter jobbet. Först gick jag nerströms en bit.

Det började segt med bara löjor uppe på brödbitarna under den första timmen och en satt myran-spinnare samt en satt krok.

Gick sedan en fyra hundra meter uppströms vägbron för att koll där men inget hände på en halvtimme där heller.

Började gå neråt igen och följde efter flytbrödbitarna mot bilen.

Helt plötsligt försvann en brödbit i ett rejält plask och snart följde fler efter.

Nu ökade pulsen, och misstagen kom med den.. Först skrämde jag iväg halva stimmet en bit nerströms när jag snubbla på en gren som stack ner i vattnet. Grrrr....

Sedan trampade jag på en lös stenbumling som skrämde iväg ännu fler. Morrr!!!!

Försökte en stund ändå men bara löjor var intresserade..

Slängde ut några brödbitar till och höll på att tappa modet när jag såg dem driva ostört ett femtiotal meter ner.

Smack!

Där var en ändå!

Precis nedanför toppen på ett träd som låg ut i vattnet (ett av hundratals i katastrofområdet) blev det en stor virvel och en av flytbrödbitarna var borta.

Kollade ut en lämplig rutt för att smyga ner till trädet och gick till handling.

Väl framme såg jag några halvkilos färnor som var uppe och slök brödbitarna och tänkte: Tja, bättre än inget. Slängde ut flytbröd agnad frilina.

Slurp!

Den försvan ner under ytan och linan löpte ut!

Mothugg!

Miss...

En gång till..

Smack!!

Nu låter jag den gå lite, och när mothugget kom så satt den där!

Ssssssssssliiiirrrrrrrrrrrrr!!!!!

En rejäl rusning nerströms och stumt i spöt! Ingen halvkilos här inte!

Den dök rätt ner flera meter och jag pressade för kung och fosterland för att den inte skulle sätta sig i någon stock eller vad det nu var den hade siktet inställt på där nere?

Efter en minut eller så kom den upp till ytan och jag kunde kontatera att det var en fin färna, nytt pb och kanske till och med ligarekord?

Försöken att nå trädet som låg ut i vattnet lyckades jag parera och strax simmade den in i håven. -Hurra!!!

Mätning - 56cm. Nytt ligarekord.

Vägning - Wohoooooo!!! 2,5kg!! Sicket fetto :D

Alltid härligt med en rejäl fisk mellan varven, tillika personbästa och ligarekord både vikt och längd! Riktigt grymt ;) Gamla ligarekorden löd 1,83kg 51cm (vikt) Peter och 1,75kg 54cm (längd) Albin.

Bilden är kanske inte helt bra, men instämmer med Adam att självutlösning blivit svårare på äldre dagar ;)

Med ligarekord var fisken värd 120p! Nu är jag uppe på 998p vilket är riktigt bra så här tidigt på året.

Det enda oroväckande denna dagen är att jag vet att Adam sitter i detta nu och fiskar vid piren i Halmstad...

/Hasse

4 kommentarer:

  1. Kan lägga till att Albin tappade en färna i Nissan för flera år sedan. Den färnan som Albin tappade såg ungefär dubbelt så stor ut som denna... Undrar vad den vägde???

    SvaraRadera
  2. 2,5 kg * 2 = 5 kg, hur är det med matten? ;)

    Gött mos förövrigt! Riktigt fin färna! Grattis!

    SvaraRadera
  3. Grattis till en fin färna och till regget:)

    SvaraRadera
  4. Hehe, Tack så mycket Patrik och Patrik ;) Gött med ett reg till!

    SvaraRadera