Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 8 juni 2014

Artfiske med Rasmus!

Igår vad det artfiske med Rasmus!

Vår plan var att först åka och fånga stäm i Aspen och sen åka till Gullmaren för att försöka fånga Rasmus 50:e art i Sverige.

Rasmus inledde dagens interna arttävling med en abborre.


Och visade sedan hur man fångar stäm!


Jag tittade noga och härmade Rasmus, efter 10 minuters fiske hade jag också landat stäm.


Detta är en art som vi tvistat om mycket på ligan men jag är övertygad om att de stämar vi fångat tidigare också varit just stäm efter att ha tittat igenkännande på denna individ.

Nu åkte vi mot Gullmaren och än mer exotiskt fiske!

Även här inleder Rasmus fångsterna, en liten berggylta.


Vi ser en gubbe åka förbi med dörj och pressa makrill så microhäcklan åker på.

Även jag bockar då av snabbsimmaren.


Skamskäddan hälsar på och det är kvitterat i antal arter, nu 3-3!


Rasmus fångar en fin skrubba på runt 4 hekto.


Och jag en 9 hektos berggylta.


Rasmus lånar microhäcklan och återtar ledningen 5-4 med en makrill.


Men vi följs åt i antalet arter och jag kontrar med skrubban.


En mörk silhuett fångar min blick och snart har jag landat en knallsvart svart smörbult.


Cool fisk!


Rasmus fångar torsken


Och skamskäddan! nu 7-6 till Rasmus!


Men så kämpar det annorlunda på mitt räkagnade bottenmete som jag kastat ut långt ut på det djupa!

En riktigt tjock fjärsing får mig att tillkalla håvmästaren.

Dont do this at home!

Det är en fisk som mäter 37cm vilket inte riktigt slår Marcus ligarekord men fisken är otroligt tjock och väger hela 410 gram ynka 40 gram från reg men det gör inget för den är ändå ligarekord och 50 gram tyngre än Edvins gamla viktrekord på 360 gram.

Båda tar stensnultran men blåsten tilltar och vi byter plats.


8-8 i arter!

Den nya platsen ligger lite mer i lä och fisket är fint!


Rasmus landar sin näst största berggylta hittills 1,075kg.


Och jag kontrar med en fin torsk på styvt två kilo, kul att de ökar i åtta-fjordar-systemet.


9-8 till mig i arter och jag avgör senare fisket med att pressa några sjustråliga smörbultar 10-8 i arter!



En riktigt kul dag med mycket skratt och en hel del roliga fiskar, ett ligarekord och jag når dessutom upp i 46 arter i år, 14 kvar till årets mål på 60 stycken ;)

Extra kul var att jag vick makrill på Christians hemmagjorda gringo-drag.


För mig blir det totalt

1 stäm 23,5cm 100g, 5 svarta smörbultar, 10 berggyltor 0,9kg, 0,9kg, 0,5kg, 0,5kg, 0,5kg, 3 makrillar, 
1 skrubbskädda 0,3kg, 4 sandskäddor, 4 stensnultror, 1 fjärsing 0,41kg 37cm (Ligarekord vikt)
2 torskar 1kg, 2kg, 5 sjustråliga smörbultar 4cm, 4cm, 4cm.

Detta ger totalt 493 poäng.

Om jag räknade rätt på Rasmus fiskar så fick han 1 abborre, 1 stäm, 15 berggyltor med topp på 1,075kg, 3 skrubbor, 2 makrillar, 1 stensnultra, 2 sandskäddor.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar