Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 17 juni 2014

ÄNTLIGEN!!!!

Igår var det dags att försöka sig på en art jag har jagat i smyg i snart 2 år.
Efter lite tips (exakta kordinater) från Adam bar det av mot Skåne.
Jag gjorde en chansning på att gräva mask där och det var det värt.
Ett spadtag så hade jag mask så det räckte hela natten.

Alla mygelspöna åkte ut och samtidigt satte jag mig och metade andra småfiskar på ett annat spö.
Det gick bra. Inte mindre än 7 abborrar, 1 mört, 1 gärs och 2 kräftor behagade nappa.
Värre var det med micrometet. Mörkret tog ju en evighet på sig att komma.

Så fick jag syn på en liten misstänkt fisk nere i vattnet. Jag doppade ett mete framför honom och han högg.
Men dessvärre släppte fisken vid ytan och simmade iväg.
Timmarna gick och jag fick syn på en till dubbelt så stor som nuvarande ligarekord.
Fisken fick dock syn på mig med och ville inte vara med och leka.
Nu var klockan strax efter ett och jag skulle upp och jobba nästa dag. Besegrad började jag plocka ihop mina spön.
En lina hade fastnat i lite skit under en sten, när jag får loss tacklet så känner jag ett ivrigt sprattel i andra ändan.
Nervöst lyckas jag landa min 52:a art i Sverige! Grönling!

Jag skakar av glädje när jag plockar upp microvågen och måttband.
Fisken mäter hela 11cm och väger inte mindre än 7,9g.
Vilket monster!
 
















Men nu gäller det att skynda sig. Mobilen håller på att dö och jag hittar inte hem utan den.
Några snabba foton och sen får fisken simma tillbaka och jag gör detsamma.
Att en hel fiskenatt kan ändras så fort. Från total uppgivenhet till total lycka.









Grönlingen har ännu att ta sig över 12cm på ligan och ge mer poäng. Med bifångster ger kvällens fiske 20 poäng.


Skitfiske
Andy



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar