Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 24 juni 2014

Ligarekord på Fenknot!

Söndagen spenderades i goda vänners sällskap!


Jag, Calle, Stina, Nova och Idun åkte till Tjuvahålan för lite fiske och fika.

Egentligen åkte jag dit för att guida upp plattfiskar och snacka ungdomsarbete med Ledets Fiskeförenings ungdomsansvarige Niklas Gabrielsson men eftersom jag var tidigt på plats och utan sällskap kom Calle och Stina med barn ner och höll mig sällskap.


Det bjöds på kakor och kaffe och jag återgäldade godsakerna med jordgubbar som till 90% slukades av hungriga barn :D

Jag hade redan landat tre näbbgäddor och ett gäng plattisar när Alexanderssons kom vilket inspirerade Stina till att jaga sitt andra näbbeskägg.


Succé!


Ingen bjässe men den tar Stina upp på delad andraplats i Tjejligan!


Nu kom dock dagens stora överraskning.

Efter att ha pressat näbbgäddor, skrubbor och sandskäddor till leda så kände jag plötsligt att det nu rörde sig om något annat som kämpade i andra änden av linan.

Trodde nog att det var en torsk och kände mig inte alls nervös för ens jag skymtar en siluett i vattnet som jag (trots att jag aldrig sett någon tidigare än på bild)
direkt känner igen som en fenknot!!

En drömfisk för mig så jag blir ett Generalsvin och skriker efter Calle och håven!

Calle var nog mer nervös än vad jag var vid håvningen som var ganska odramatisk frånsett att sandskäddan som hängde på släpet fastnade i tången och hängde utanför håven när fenknoten landades!


Vilken obeskrivlig lycka!


Galet snygg fisk!


Jag kan inte fatta att det är sant??


Den fjärde största fenknoten i Halland.


Fisken väger 660gram och mäter 42cm.


En långsmal individ förstår jag när jag kollar storfiskregistret. Det är den 14:e största som registretrats i Sverige och den 8:e längsta.

Det är dessutom ligarekord och äntligen slås Peters gamla rekord på 300 gram.

Fenknoten är dessutom min 78:e art i Sverige och min 50:e art i år!

Efter detta spektakel sitter jag som på moln och är inget vidare sällskap längre.

Calle och Stina åker hem med barnen och Niklas börjar med en underbar paella!


Men Niklas får också en trevlig fisketur.

Jag har lovat minst 20 plattfiskar, det blir bara 15 för Niklas blandat skrubbor och sandskäddor.

Men Niklas får också sin första torsk från land på drygt halvkilot.


Det är en underbar kväll även om man ser att det går gäss ute på havet samtidigt som mörka städ till moln i horisonten lyser upp av blixtar men det är för långt bort för att åskan ska höras...


Jag tror att Niklas var nöjd och glad med guidningen.


Jag var iaf sjukt nöjd!





Fisken som är en av de vackraste jag fångat fick simma tillbaka som ni kan se på videon nedan.



Totalt fick vi:

Stina 1 näbbgädda - 2p

Calle 3 sandskäddor - 3p

Hasse 34 sandskäddor, 22 skrubbskäddor, 4 näbbgäddor 550g, 1 torsk, 1 fenknot 0,66kg 42cm, regvikt, + ligarekord i längd och vikt! - 556 poäng.

Ni må tro att jag kände mig nöjd när jag åkte hem även om molnet av klarbultar som simmade intill stranden var lockande att fiska på när jag ändå valde att åka hem halv tolv på kvällen.

/Hasse

9 kommentarer:

  1. Sinnessjuk drömfångst! Grattis igen! Du och Marran måste avslöja var ni köper era guldkrokar ;)

    SvaraRadera
  2. Grym fångst, stort grattis! Smäller högre än både klarbult och skäggsimpa. Själv har jag fått ett gäng guldmultar här om dagen. Dock här i Palma Nova (Spanien).

    /Marran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Såg man tydlig skillnad på guldmulten jämfört med den tjockläppade?

      Radera
  3. Grattis! Grym fångst ifrån land. / Tobias

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket alla! Verkligen en dröm som går i uppfyllelse ;)

    SvaraRadera
  5. Sveriges fångst 2014? Fångad från land, hög vikt, svår art... Den fisken drömmer vi alla om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det var en dröm som blev sann ;)

      Radera