Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 3 juni 2014

Tobiskung och guidning!

Jag har haft alldeles för mycket att göra de senaste veckorna och nu har Fiskeligan fått halta lite.

Några större fiskerapporter har kommit in men de kommer inte att publiceras för ens till helgen då det stora evenemanget Sportfiskets dag är över, jag är huvudansvarig för Sportfiskarnas del och behöver lägga tid på det eventet.

Kolla gärna på Sportfiskarnas hemsida för mer info.

Men i helgen åkte jag från Swedish Game Fair mässan på Tullgarns Slott vid Södertälje där jag arrangerat en fiskeskola för barn under tre dagar.

När jag kom hem var det för att guida Gamleby Sportfiskeklubbs medlemmar i den ädla konsten kustmete!


Flera av deltagarna hade bara fångat gädda, abborre och strömming innan och var imponerade av gyltor snultror och makrillar som fångades under kvällen.

Bästa fångsten blev nog ändå denna torsk på kilot.


Själv fick jag en berggylta på kilot.

Klubben hade under dagen guidats av min chef Per-Erik som visat dem Sportfiskarnas häftiga anläggning Sjölyckan AKA mitt kontor.

Men söndagen ägnades på turbåten Clipper i Varberg och en Fladentur.

Målet var detsamma som för mig, nya arter.

Det blev nya arter för många av deltagarna.


Själv bockade jag av några av de mer udda arterna som inte är någon garanti för en landkrabbe fiskare som mig!

Knot var först ut.

Andreas som var reseledare för klubben fick en fin torsk, ett gäng torskar mellan 2 och 3 kilo kom upp och en topp på fem kilo.


Nästa häftiga art jag fick var tobiskung en fin dubblé på 24,5cm och 26,5cm 0,06kg. Tre ligarekord!

Det blev också torsk, vitling, gråsej, sill och några fina glyskoljor den största var bara en halv cm från ligarekord. 160gram och fina 23,5cm.


Den stora knoten på bilden var 32,5cm och 260gram stor.

Totalt fick jag:

1 berggylta
2 tobiskungar 24,5cm och 0,06kg 26,5cm (Tre ligarekord)
3 glyskoljor 0,16kg 23,5cm och 0,15kg
3 knot 0,26kg 32,5cm
11 gråsej
13 torskar
1 vitling
1 sill

Fisket gav mig 449 poäng och en hel del friskluft!

Vi såg dessutom stormfågel, ett nytt kryss för mig ;)


/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar