Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 8 juni 2014

Träningsfiske

Tjenare!

Nu har jag och Marcus varit ute på dumheter igen.

Som en del av er har hört så har vi ett 24h artmaraton på jobbet till helgen och jag och Marcus var ute och testade några planer.
Vi bestämde oss för att köra så likt som möjligt så det blev 24h testfiske. Nästan.

 Vi började vid havet där vi bände sandskäddor. En liten torsk och ett par skrubbor tittade upp.
Marcus lyckades efter lite traggel även få en riktigt fin näbbgädda.

 När mörkret kom så gick vi och kikade lite och jag fick syn på en tunga vilket jag råkade säga högt.
Plötsligt hör jag plask och vrål bakom mig. 

Chockad ser jag en dalmas i neoprenvadare komma rusande mot mig med pimpelspö i högsta hugg.
För att inte bli nermanglad av denna best flyttar jag mig åt sidan och låter honom försöka på tungan vilket blir Marcus 55:e art i Sverige.

Vi plockar upp varsin tånglake och rötsimpa och Marcus får en Smörbult som vid första anblick förväxlas med en svartmunnad men senare avskrivs som en vanlig svart.
Efter några timmars fiskande utan fler arter. (Vi såg dock många fler) Så åkte vi vidare.
 
Först till grötvik där endast en svart smörbult var sugen på våra beten. Sedan 
drog vi till granudden där vi testade nytt mäsk och bände mört.
Först var där endast mört och en gärs men efter ett tag så lyckas dalmasen bända inte mindre än 4 braxnar. 

Löjan lyckas vi också med.
Och som om Marcus inte haft nog med tur lyckas den j....n med att ta en gädda på räka.

Abborren saknas dock så vi testar lite snabbt borta vid "gamla" granudden och det funkar.
När vi känner att vi har lagt för många timmar på samma ställe drar vi till piren för att plocka snultror vilket funkar bra tills solen plötsligt störtdök, Tor red över himlavalvet och himlen öppnade sig.
Jag sliter tag i min fiskeväska och kastar mig i bilen. Efter en stund kommer Marcus. Blodig och blåslagen.
Pirens stenar är inte att leka med när dom blir blöta. 

En kvart går innan det lugnar sig så pass mycket att jag kan klättra upp och hämta mina spön men på vägen tillbaka börjar hällregnet igen.
Ytterligare en kvart/tjugo minuter går tills nästa uppehåll då jag lyckas få med mig Marcus grejjer och vi bestämmer oss sedan för att ge upp tre timmar för tidigt.

Men det var ett lyckat testfiske och vi har kommit på lite fler idéer och ändringar vi ska göra. 

 Jag fick:
7 Sandskäddor
1 Skrubba
1 Rötsimpa
1 Tånglake
1 Torsk
4 Mörtar största 240g
1 Gärs 

 Marcus fick:
18 Sandskäddor
3 Svart smörbult
2 Skrubbor största 300g
2 Tungor
1 Rötsimpa
1 Näbbgädda
1 Tånglake
4 Mörtar största 210g
1 Gärs
4 Braxen
1 Löja
1 Gädda 1kg
2 Abborrar
3 Stensultror 

 Jag hävdar att Marcus har för mycket tur.
Totalt 15 arter 14-7 till dalmasen. 

/Andy


Så lite bilder från dagen






34 poäng till Andy och 122 poäng till Marcus!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar