Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 28 juni 2014

Färgsprakande fångster i Bohuslän

Jag kollade vädret igår, Halmstad - regn och åska, Varberg - Floder av regn och ruggig åska..

Göteborg - Regn... 

Lysekil - uppehåll men risk för enstaka regnskurar.

Norr om Lysekil då!

 Vi tog vårt pick och pack sen åkte jag, Harald och Jimmy till Basteviksholmen norr om Lysekil för lite artfiske.

Vi hade fått tips från William att det skulle vara gott om grässnultra och paddtorsk på platsen. Grässnultran ville jag ha för att jag saknar bild på arten och paddtorsken skulle vara ny art för mig i Sverige!

Väl på platsen var det soligt och vi kunde se de mörka molnen i söder hela dagen.


Jimmy inledde med några fina skärsnultror!


Jimmys största skärsnultra idag vägde 200 gram!

Jag fick ett gäng stensnultror när det nappade på ca 20 meters djup och direkt när fisken kom inom synhåll såg jag att det var en snygg grässnultra, en hane i lekdräkt!


En av de snyggare arterna i landet.


Knasigt fina färger eller hur?


Makrillarna simmade förbi i stora stim och gjorde livet surt för de små sillstimmen som strök runt stränderna.

Jimmy gjorde i sin tur livet surt för makrillen!


Det var också gott om blågylta på platsen och vi kunde "sight-fiska" på dem ibland.

Jimmy fick sin första blågylta någonsin!


Liksom Harald!

Men det var jag som lyckades lura hanarna, hela fem hanar och en hona fick jag.


Hyggliga färger på blågyltehanarna också va?


Efter ett tag bytte vi plats för att se om det fanns något annat där?


Nu fick även Jimmy en hanne!


Och Harald kunde bocka av makrillen.


Jag kunde äntligen bocka av skärsnultran och en riktigt fin bit blev det med, 100 gram och hela 20cm.


Rätt fina färger på skärsnultrorna också!


Fick även en grässnultrehona. 


Men jag var lite sur för Jimmy höll på att ta hem dagens arttävling då både jag och Jimmy hade, skärsnultra, stensnultra, berggylta, blågylta och torsk men jag hade grässnultran och han hade makrill och sill.

7-6 till Jimmy.

Klockan böjade bli mycket och vi såg att de hotande molnen i horisonten närmade sig...

Sista kastet sade jag!

Nu ryckte det annorlunda.

En glyskolja modell större kunde landas utan några incidenter.


7-7 i arter mellan mig och Jimmy, Harald slutade på fem arter.

Glyskoljan vägdes först till 250 gram vilket skulle vara reg!

Men jag litade inte riktigt på vågen då den hackade och kärvade (jag har slängt den nu) så jag sänker ner fisken till 240 gram för att vara säker på att inte få ett felaktigt reg.

Fisken var 25cm lång och ett ligarekord i både längd och vikt.

Mitt gamla rekord var på 22,1cm och 210gram och Simon hade en fisk på 24cm som längdrekord.


Jag får totalt 6 blågyltor 0,25kg, 0,25kg, 0,2kg, 0,2kg, 2 grässnultror, 6 berggyltor, 8 stensnultror, 4 skärsnultror 0,1kg 20cm, 4 torskar, 1 glyskolja 0,24kg 25cm (dubbelt ligarekord)

Det blir 427 poäng till mig.

Extra gött var att grässnultran och blågyltan var nya arter för året för mig vilket innebär att jag nu är uppe i 53 arter i år!

Det mesta jag tagit i Sverige på ett år tidigare är 54 så ett nytt personbästa i antal arter på ett år i Sverige är nära!

/Hasse



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar