Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 13 juni 2014

På grönling-safari!

Igårkväll åkte jag, Adam och Thede till Skåne för att fiska efter grönling!

En art som endast jag har fångat tidigare på ligan.

Vi var framme strax innan skymningen och testade lite frilinefiske efter öring, färna och abborre.

Det blev en abborre till Adam och Thede missade några småpill av trolig mört och abborre samt en fisk jag tror var öring.


När det blev mörkt var det dags för lysfiske efter grönling.

Det blev några abborrar, en mört och ett gäng kräftor till en början men så såg jag och Thede en grönling!


Eftersom det först och främst var Adams önskemål att åka efter just grönling under detta pass så fick Adam chansen på denna första fisk.

Efter fem minuters fiske så var så ligarekordet landat!


9cm rår inte på den enda tidigare grönlingen men det är den första grönlingen på ligan som vägts och därmed ligarekord vikt!

0,0067kg vägde den!

Jag lägger mitt spö vid en sten där jag ser en liten grönling simma iväg och väntar en stund, när jag lyfter sprattlar det frenetiskt!

Tacklet är en paternoster-variant med en upphängade och storlek 18 krokar på båda linändar.

Det hänger en sprallig grönling i varje linände!

En grönling-dubblé.


Fiskarna mäts 11,5cm och 11,4cm i fel ordning för att vara ligarekord på båda.

Men vikten uppgår till 0,113kg och 0,118kg i rätt ordning - två ligarekord i längd!

Nu får Thede fiska med trions alla tre grönlingspö och efter en liten stund där han kämpat länge med en liten grönling landar han också en dubblé!


Fiskarna väger 8 respektive 8,5gram och mäter 9,5cm.

Adam fångar sedan två grönlingar till.

Vi åker till ett vindskydd i närheten där vi går och lägger oss trötta men nöjda.

Morgonen spenderas med korvgrillning...


Och smultronfrosseri!


Totalt blir det:

Adam 3 grönlingar 0,0067kg 9cm LIGAREKORD VIKT , 10cm
1 mört, 2 abborrar

Thede 2 grönlingar 0,008kg 9,5cm, 0,0085kg 9,5cm.
2 abborrar

Hasse 2 grönlingar 0,0113kg 11,5cm LIGAREKORD VIKT/LÄNGD
0,0118kg 11,4cm LIGAREKORD VIKT
3 abborrar, 1 löja

Poängfördelningen blir således:

Adam 133p
Thede 22p
Hasse 324p

Thede avancerar därmed fyra platser och ligger nu tvåa i barnligan.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar