Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 14 juni 2014

Oxsimpa - liten men naggande god!

Idag åkte jag ner till Getterön med små förhoppningar om att fånga något spännande...

Ett olycksbådande svart segelfartyg med röda segel mötte mig när jag kom ner till vattnet.


Jag åt en lyckobanan och började fiska :D

Snultrorna som annars brukar slakta allt som kommer ner i vattnet här tittade knappt på räkorna utan simmade lojt in i tången och lade sig igen.

Efter en liten stund testar jag en djup klippskreva och där ser jag hur en liten simpa kommer fram ur tångruskorna och slukar den räkagnade kroken!

Mothugget sitter och se där en liten rötsimpa...... Eller!!??


Första anblicken fick mig att tro att det var en liten rötsimpa som landats men nu ser jag en rad med taggar längs sidolinjen och så fäller simpan ut sina karaktäristiskt långa horn!

Glädjen är stor för oxsimpa har jag inte bockat av tidigare i år, detta blir den 48:e arten i Sverige i år för mig.

Har ju siktet inställt på att fånga 60 arter i Sverige i år, ett mål som känns sjukt svårt men inte omöjligt :)


En tuff liten rackare, som ni ser på stjärten och magen var den lite rödaktig med vita fläckar på vilket lurade mig att först tro att det var en liten rötsimpa.


Fiskar en liten stund till då jag ser några stora sjustråliga smörbultar med potential för ligarekord men jag får bara en mindre individ i stimmet att nappa.

Avslutar då jag redan är nöjd och behöver köra några ärenden på stan.

Totalt 1 oxsimpa och 1 sjustrålig smörbult = 28 poäng.

/Hasse




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar