Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 25 juni 2014

Artracet fortsätter!

Igår satt jag och funderade på sandkrypare.
Vart? Hur? När?
Jag hittade en lokal där de ska finnas men då min bil gått sönder så fick det vänta.

Då ringer Marcus…
M -Öhh! Grönling
A -Har du tagit grönling?
M -Näe, ikväll.
A -Åfan hurdå?
M -Tänkte du kunde guida.
A -Då tar vi sandkrypare på vägen!
M -Sandvaddå?
A -Sandkrypare, det finns på vägen dit.
M -Aja, bra bra.

Sagt och gjort.
När vi båda slutat jobba och jag slängt in bilen på verkstad så åkte vi söderut.
Vi stannade till på sandkryparplatsen och jag ringde Hasse för att säkerställa att vi kommit rätt.
Jodå. Här var det.
Vi delade på oss och började bända småfisk.
Abborre, gärs, braxen, mört kom upp men ingen sandkrypare.
Hasse hade tipsat om max 20cm djupt på strömsatta sandplättar.
Det var först när jag sket i det och slängde rätt ut i mitten av å fåran som det small.
Art nummer 53! Sandkrypare.
Jag ropade till mig Marcus och visade stolt upp min fisk.
Detta sporrade igång honom ordentligt och han försvann iväg igen med maskburken i högsta hugg.



Det blev dock inget mer än borrar och gärs på denna lokal så vi åkte vidare för att jaga grönling åt dalmasen.
Ganska omgående får jag upp en liten öring. Sen samma visa med borrar och gärs.
Timmarna går och jag påpekar för Marcus att det måste bli helt mörkt innan dom kommer fram.
-Är inte detta ett av de sämsta dygnen på året då? Sa Marcus och syftade på sommarsolståndet.

Vi kämpar på och fram på småtimmarna får jag äntligen syn på en liten grönling mellan några stenar.
Jag vinkar till mig Dalmasen som kommer springandes med ett tremeters metspö…
Masken landar perfekt framför fisken och efter några långa sekunder gör den ett aggressivt hugg.
Marcus fipplar med spöt och när han väl ska lyfta fisken har den släppt från kroken och simmat iväg.
Jag kan se hur det lilla hoppet inom Marcus vinkar döende i hans ögon.
Vi spenderar ett par timmar till på att leta upp en ny men den enda jag ser försvinner direkt.

Till sist får vi ge upp. När vi satt oss i bilen är Marcus så trött så han somnar direkt.
Men jag var glad ändå. Jag hade ju tagit sandkrypare!

Marcus:
1 braxen
12 abborrar
8 mörtar
11 gärs

Jag:
1 öring
7 abborrar
7 gärs
1 sandkrypare 12cm, 11g

 Andy 133 poäng och Marcus 55 poäng!
Skitfiske!
Andy


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar