Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 16 juni 2014

Fin berggylta till Alvar!

Igårkväll var jag, Peter, Pernilla, Edvin, Alvar, Linda och Julius nere på Getterön för ett artfiskepass.


Målarten för Alvar och Pernilla var berggylta, en art som båda ville ha.

Pernilla var snabb med att fånga en svart smörbult och därpå en fin skärsnultra på ca 17cm.

Men sen var det Alvars tur att få kämpa!

Alvars spö låg mellan mig och Julle medan Alvar var nere i tidvattenpölarna och gjorde livet surt för krabborna när det drog till rejält i spöt!

Jag och Julle ropade på Alvar som snabbt kom springandes..

Det syntes direkt att det handlade om en större fisk!

Alvar kämpade som en furie och skrek på hjälp och det var med nöd och näppe som Alvar sakta men säkert kunde veva in sin motståndare...

Nu såg vi fisken, en fin berggylta, ett tag trodda jag att den var en bra bit över kilot men så såg jag att den nog låg strax under. Håvningen gick fint och Alvar beställde grillad berggylta så fisken åkte i kylboxen!


Fisken vägdes till 850 gram en riktigt fin berggylta!


Men Pernilla skulle också få en berggylta, denna också en kämpe men något mindre, cirka 4 hekto.

En lite finare fisk till kom upp, en liten oxsimpa som Edvin lurade.

Totalt fick vi:

Pernilla 1 svart smörbult, 1 skärsnultra 17cm, 1 berggylta 0,4kg = 22 poäng

Alvar 1 berggylta 0,85kg = 30 poäng

Edvin 1 oxsimpa = 8 poäng 

Hasse 3 skärsnultror, 3 stensnultror = 15 poäng

/Hasse




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar