Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 26 maj 2012

Äntligen art nr 66


Igår blev det after-work fiske.

Först körde jag till Almaån och Hästberga för att kasta lite bröd men på båda platserna var det mer eller mindre tomt, två mindre färnor var uppe totalt.

Frustrerad men taggad åkte jag till Tjuvahålan istället.

Där nappade det desto bättre. Hade med mig makrill inspirerad av Andys lyckades felköp från i förrgår.

Det höll dock inte undan sandskäddorna.

Efter ett tiotal sandskäddor satt där i alla fall en skrubbskädda.

Lite senare fick jag även en dubblé skrubbskädda.


Men det skulle komma mer. Försökte på alla sätt undvika sandskäddorna och när jag vevade in lite snabbare kom ett rejält hugg!

"Detta är något annat!" Tänkte jag uppspelt.

Men så slutade fisken att fightas halvägs in och jag blev lite konfunderad och funderade på om det trots allt var en skamskädda till?

Men så höjdes pulsen när en rund varelse närmade sig under ytan!

En piggvar!! Äntligen!!

Den har jag kämpat för.


Oerhört häftiga och fulsnygga fiskar!

Ingen bjässe 20cm och 100g men min 66:e art i Sverige och ytterligare ett mål uppnåt för året.

Jag har nu de två nya arter som jag hade satt upp som delmål i år. Tejstefisk och piggvar!

10 kilos gäddan gäckar fortfarande och är det mål som återstår men den ska upp på något sätt.

Så här glad blev jag!


Piggvaren släppte jag tillbaka såklart och den är nog havets stoltaste piggvar eftersom den är den enda som kan stoltsera över att ha blivit pussad av en rabiat skäggapa.

Totalt blev det 21 sandskäddor, 4 skrubbskäddor och 1 piggvar.

60 poäng till mig.

/Hasse



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar