Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 4 maj 2012

Surfcasting vid Tylön

Det var fiske för Adam och Andreas igår igen.

Andreas berättar.

Tjabba!
 
Igår var jag och Adam ute och provade lyckan vid bergsudden vid hallands väderö.
Adam ville testa sitt surfcastingspö vilket verkade göra vad det skulle.
Två stycken sandskäddor lyckades han släpa med upp på land men sen var det dött.
Inte en fisk. Så vi valde att bege oss till tjuvahålan istället.
Det visade sig vara ett bättre beslut.
Sekunderna efter att jag slängt ut mitt ena bottenmete så satt där en sandskädda.
Medans jag drog fisk så gick Adam och hovade tångräkor.
 
När han var tillbaka så hade han även några stubb med sig som han agnade med.
En och annan sandskädda blev det och Adam tröttnade och började köra med heckla och ett mygelmete istället.
 
Under tiden lyckades jag få upp inte en utan tre rötsimpor på kort tid.
Den första var nästan helt blå på magen och jag trodde nästan att det var en oxsimpa men ack nej.
Det bästa var dock den sista som jag och Adam började gnabbas lite om den var över eller under 200gram.
Alldelles röd och fin, vågen åkte fram och vi fick efter mycket om och med det till att det var ca 200gram som gällde.
 
Tillbaka till Adams heckla.
Han hade nu hunnit kasta några gånger och hittat ett intressant ställe.
Något ryckte i linan och upp kom en liten öring.
Hecklan flög ut igen och även nu följde det med en liten öring.
Han hade hittat ett litet stim.
Inte mindre än tolv öringar drogs upp.
 
Men allt måste ha ett slut så vi körde hemmåt i kvällsmörkret.
Dagen efter så möter jag Adam på jobbet och får då reda på att han åkte ut igen och mygelmetade lite utan mig.
Två rötsimpor och en smörbult hade det gett.
 
Resultatet för fisket blev
 
Adam
12 Öringar
9 Sandskäddor
2 Rötsimpor
1 Smörbult
 
Andy
19 Sandskäddor
3 Rötsimpor varav 2 på 100gram och 1 på 200gram
 
Skitfiske på er
Andy




Smörbulten var en svart smörbult berättade Adam som också rapporterar att han tappat två tånglakar och även missat något sandstubb under mygelmetet.

Andreas får ihop 78 poäng och Adam får ihop 54 poäng med ett otroligt bra havsöringsfiske.

För övrigt var svärfars eka avsågad på mitten idag när vi skulle lägga i ekan i Grytsjön :(

Tråkigt när folk vandaliserar...

Imorgon blir det nog fiske ändå men gäddfisket ikväll uteblev. Troligen blir det då Getterön.

Skitfiske och godnat på er!

/Hasse

4 kommentarer:

  1. hej, kan man få någon havsöring, torsk eller näbbis på kvällarna med spinn om man står där, eller kan du något annat bra ställe?

    SvaraRadera
  2. Hej! Hela vägen mellan tjuvahålan och Grötvik är bra för Havsöring även söder om grötvik är bra.

    Näbbgäddan kommer dit snart men ännu är det nog lite tidigt för dem så nära land i Halland. (de går längs med danska kusten först och kommer sakta men säkert över till Västkusten, de är dock redan längs med hela skånekusten).

    Torsken tror jag att du har störst chans på vid piren i Halmstad. Det går att ta torsk längs hela kusten, speciellt om du hittar någonstans där du kan kasta ut över någon djupkant på kvällen. Tänk dock på att torsken inte har det så lätt just nu så att du inte tar upp för många.

    Öringen är den fisk som ökat mest längs västkusten så där kan man ta hem några stycken utan att skämmas ;)

    /Hasse

    SvaraRadera
  3. okej tack för svar, tror du jag har någon chans på öring vid piren samtidigt som jag fiskar torsk?

    SvaraRadera
  4. Jadå där finns öring också, bäst är dock på insidan pirarmarna om du vill ha öring, medan det är bättre på utsidan om du vill ha torsk ;)

    SvaraRadera