Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 24 maj 2012

Gäddnunnan o snehåven

Jag vet inte om jag håller med men en del tycker att jag ser ut som en nunna på denna bilden...

En skäggapa på uppåttjack är kanske än mer passande?


hur som helst var det fiske på Finjasjön idag och det gick bra.... - till en början.

Alla fick fisk och vi landade 26 gösar och 10 gäddor varav jag fick tre av gäddorna.

När dagen närmade sig sitt slut så smäller det på en rejäl fisk på mitt vertikalmete och upp ur mörkret kommer en fin gös. Den simmar dock rakt in i håven och fastnar där med krokarna utstickandes ur munnen.

Endast halva fisken hamnar i håven och när eleven som håller håven lyfter glider gösen ur håven, knycker till, och linan går av i tafsen.

Kanske var det ett pb, skulle uppskatta fisken till tre kilo O.o

En klen tröst är att jag så småningom ska sätta betyg i  kursen Fisketeknik på eleven i fråga. Häää Häää :D

Vertikalmetet är en idé jag haft ett tag som vi testade idag, det går ut på att sätta en betesfisk på ett vanligt hederligt pater noster tackel och köra som vertikaljigging eller dropshot.

Vi fick totalt tre gösar och tre gäddor på denna metod på tre man under dagen och jag måste säg att metoden känns bra och utvecklingsbar. Det var minst lika effektivt som jigg eller fire-ball idag i alla fall.

För övrigt metade vi upp ett gäng betesfiskar, jag fick 10 mörtar, 2 sarvar, 1 björkna och 1 abborre. Med gäddorna, där en vägde runt 1,5kg och de andra var under kilot, gav dagens fångst mig 39 poäng. 

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar