Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 4 maj 2012

Tjockskalig målarmussla!

Det blev en tur till efter gös på kvällen igår.

Jag och Linus stack ner till Helgeån och njöt av grönskan!

De senaste dagarna sol och hetta har verkligen satt igång naturen här nere och nu är allt grönt eller blommande!

Fina Kabbelekor prydde stränderna.

Båda var ganska trötta efter långa dagar men humöret var på topp!

Innan vi hann fiska så kom det en båt farande längs med ån.. Det var Micke Svensson! Vår elfiskar-kompis som varit uppströms och inventerat den mycket ovanliga och intressanta musslan - tjockskalig målarmussla.

Målarmusslan spelar en viktig roll i vattensystemet och anses vara hotad vilket kan spela stor roll i uppförandet av ett nytt vattenkraftverk vid Hästberga. Det skulle i så fall innebära att vattenkraftsbolaget kan se fram emot möljödomstol och tunga böter. Vi får se?!


Linus fick några stycken att ta med hem och koka samt ett bra recept på målarmussla från Micke - NOT!!


Några envetna bäcksländor eller något? Sussi? Höll på och klättrade på mig oavbrutet.. brukar annars vara spindlar men dessa kunde inte få nog av mig...


Det blev mer god mat och dryck än fisk dock, jag metade upp lite småfisk som agn medans Linus körde gamla frysta mörtar. Det verkade dock vara ungefär lika hett.

Några småpill och en tappad fisk för Linus var allt vi lyckades med i gösväg denna gång..

Totalt 3 björknor, 2 mörtar och årets första löja för mig var i alla fall något.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar