Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 26 maj 2012

Roliga bifångster i Tjuvahålan

Andreas skriver:

Tjabba Hasse!

Det är inte bara du och dina elever som fiskar.
Jag, Adam och Marcus är också ute ibland.
Igår var en sån dag.

Jag och Adam tog oss ut till Tjuvahålan och började gräva sandmask.
Vi fick ihop ett bra gäng innan Marcus kom. Medans Marcus höll på att tackla upp upptäcktes det att jag råkat köpa makrill istället för sill.
men det visade sig vara lika effektivt och betydligt mycket lättare att få att stanna på kroken.
Tacklen åkte i och så var det igång!

Marcus var först med sin första näbbgädda någonsin.

Adam berättar: Jag såg en näbbgädda hoppa, och en till, och en till, innan jag insåg vad som hänt och bad Marcus kolla sitt spö. Mycket löslina till kastflötet men sen böjdes spö och Marcus kunde veva in sin första näbbgädda.


Andreas igen:

Adam som hade riktat in sig på slätvar lyckades såklart med en massa sandskäddor som vanligt och jag var inte mycket sämre.

Medans jag höll på och sätta på ny substitutsill så hördes ett glädjetjut från Adam!
En grann slätvar hade nappat på hans bete.
31.3cm 300g.


Jag och Marcus fick varsin skrubba och Marcus fick även en liten rötsimpa.
Sen kom det en lite roligare fisk, Adam hade fått på en fjärsing.



Härliga färger kantade fisken och efter en liten fotosession fick han återvända hem.


När kvällen började närma sig drog Marcus hemåt och kvar stod Adam och jag.
Men där missade han något.

Strax efter att han gett sig av och jag skulle veva in ett bottenmete som legat ute medans vi studerade Adams fjärsing så kände jag något udda i andra änden.

Upp kom en fisk jag inte sett förut.


Adam var snabbt framme och studerade noggrant. Det var en knot av något slag. Vi var lite osäkra på exakt vilken typ så vi konsulterade det allsmäktiga Google.

Adam tror att det var ene vanlig knot men jag tyckte den liknade fenkonoterna.
Vi tar det osäkra för det säkra och säger knot. 26cm 210g.


Mörkret smög sig på och vi bestämde oss för att försöka lite mygelmete i Grötviks hamn.
Det blåste en del och det medförde en del svårigheter för sikten men jag lyckades ändå med en svart smörbult. Adam kontrade med en oxsimpa.
Vinden avtog och jag kunde svara med två oxsimpor!
Även en liten skrubba följde med mitt mete upp.
Då tog Adam kvällens två sista svarta smörbultar.

Men strax innan vi skulle gå fick jag sy på något bland tången.
Jag kände inte igen fisken och Adam hade redan gått till bilen.
Efter lite krångel fick jag den att hugga men på vägen upp fastnade kroken i tången och fisken försvann.

Dagens resultat blev:

Adam
26 sandskäddor
1 Slätvar 0,3kg 31,3cm
1 fjärsing
1 oxsimpa 1 svart smörbult

Andy
15 sandskäddor
2 skrubbskäddor.
1 knot 210 35 cm
1 svart smörbult 
2 oxsimpor

Marcus
15 sandskäddor
1 näbbgädda
1 skrubba
1 rötsimpa

Ny art för mig och Marcus!

Ha de gött
/Andy

Poängen blir då som följer.

Adam 85 poäng
Andreas 56 poäng

Inga förändringar i tabellen men Adam knappar in något på Andy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar