Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 4 maj 2012

Gösses!

3.33 på morgonen igår, ringde larmet..

Segt att gå upp så tidigt men jag och Esbjörn hade bestämt att må-bra dagen på jobbet skulle spenderas vid Finjasjön och med gösen i siktet!

Väl framme vid sjön kunde jag se soluppgången som lovade mycket vackert väder.


Helt vindstilla och soligt väder men svalt i luften till en början.

Begreppet Hasse-gös har sedan urminnes tider syftat till små-gösar oftast under kilot och med ett pb på 1,5kg och därtill ett tjog gösar mellan 1 och 1,5 så har gösen länge varit en fisk som gäckat trots att jag fiskat i många bra vatten.

Det skulle snart ändras idag!

Flötestrolling och vertikaljigging var det som stod på tapeten och så snart vi riggat spöna och slängt ut flötena dök ett av dem!

Jag fick ta den första och kände direkt att det var tyngd i andra änden av linan, men hur stor var den?

Landningen gick som smort och nu, äntligen, kunde jag stoltsera med en gös värd namnet!


2,66kg är ingen bjässe men ändå riktigt kul att ha fångat en ny art över 2kg.


Glad som jag var så fick fisken belöningen att simma tillbaka och en lätt puss på kinden. Kunde inte med att dräpa mitt nya pb.

Esbjörn var inte sen att kontra och snart kunde gösracet sätta igång på allvar.


Vi valde att ta varannan fisk på flötena medan vi vertikaljiggade undertiden.

Kav lugnt och spegelblank yta hela dagen gjorde inte det hela sämre.


Den frontmonterade elmotorn gick nästan helt ljudlöst och störde inte men hjälpte något oerhört när vi ville gå från hotspot till hotspot på djupkartan.


Fler och fler gösar landades och det var hygglig stolek med ytterliggare flera fiskar på mellan 2 och 3 kilo, men så small det plötsligt till ordentligt när Esbjörn gjorde mothugg.


En rejäl gös på fina 5,3 kilo kunde landas efter en rejäl fight.


Samma gös, en av de större Esbjörn fångat och en riktigt drömfisk för mig.


Brutalt garnityr på dessa bestar och tydligen ska det göra riktigt ont när de hugger en..

Men det var inte bara gösar vi fick idag utan även gäddorna var riktigt på hugget!

Här dagens största på ca: 2,5kg.


Vi fick totalt 9 gösar och sex gäddor där jag stod för 4 gösar med vikterna 2,66kg (pb), 2,6kg 2,0kg och 1,5kg samt tre gäddor med vikterna 2,5kg, 1,5kg och 1,0kg.

Majoriteten tog på flötmetena men vi fick någon gös var på vertikal och en gädda högg även på Esbjörns vertikal.

Ett riktigt fint gösfiske och 324 poäng till mig vilket ger en rejäl boost i toppen av tabellen!

Jag kan inte annat än att vara riktigt nöjd! Känns som att det var det bästa fisket hittills i år för min del framförallt med tanke på att jag äntligen knäckt gösens gäckande.

/Hasse

2 kommentarer: