Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 27 maj 2012

Ny art på ligan!

Jag hade inget hopp om fiske idag men fick en lucka efter jobbet och tog chansen på lite random fiske vid Getterön.

Med min piggvar från igår färskt i minnet kände jag att jag bara ville nöjesfiska utan att satsa på något speciellt så jag började att kasta lite med drag efter öring eller vad som nu kan tänkas nappa på ett grönsvart spöke :)

Det var väldigt lite rörelse i vattnet och väldigt klart vatten.

Kände inget så jag gick över till mete med räka och tångräka.

Snart kunde jag landa en stensnultra. 

 

Som det så ofta gör när man metar på västkusten dök det upp ett stort stim med sjustrålig smörbult.

Jag tänkte först skita i att försöka fiska på dem eftersom jag har misslyckats så oerhört många gånger med att locka dessa fiskar till hugg. Men jag kom på att jag hade mina nyinköpta storlek 24 krokar med mig i väskan så jag plockade fram min 0,12 tafslina och krokarna, snodde ihop en spade-end knut och satte en liten, liten, bit räka på kroken.

Skickade ner betet mot stimmet och förstod inte vad som hände när de annars så kräsna fiskarna simmade fram mot betet och jag såg hur räkan försvann bland fiskarna.

Med pur förvåning gjorde jag ett tafatt mothugg och gapade stort när jag såg hur en av fiskarna följde med upp mot ytan.

Fiskeligans första sjustråliga smörbult kunde landas helt odramatiskt och krokningen satt klockrent.


Jag trodde knappt mina ögon när jag såg att det verkligen var en sjustrålig smörbult.

Artjakts - Patrik har berättat om huggvilliga sjustråliga smörbultar men jag trodde nästan att det var en myt

 

Fisken känns igen på flera punkter bland annat dess rödbruna ton, vita prickar längs sidan och svarta fläck vid stjärtbasen. Munnen är stor och fisken simmar nästan alltid pelagiskt till skillnad från de flesta andra smörbultar som oftast rör sig på bottnen.

Medlet för att fånga denna 4cm långa fisk var en Preston match krok storlek 24 med vanlig kokt räka på en bit på några millimeter i diameter.


Glädjen går inte att ta miste på.


Fisken fick tilloch med en puss från skäggapan...


Tänkte att det var för otroligt för att vara sant, släppte tillbaka fisken som glatt simmade iväg och försökte samla mig igen medans jag skickade iväg lite foto och filmer på telefonen.

Snart var jag dock på fötter igen och kände att jag måste försöka en gång till för att se om det kunde upprepas?

Svar: JA!


En snäppet större sjustrålig smörbult högg denna gång och satt lika bra som den första.

4,7cm lyder det nya ligarekordet.

 

Hade ingen mygelvåg med mig så det blev inget viktrekord även om jag skulle gissa på runt 2 gram.


Spelade in en ny glädjefilm också :)

Min 67:e art i Sverige!


Försökte sen igen men då var smörbultarna lika sura som vanligt och flydde från den mikroskopiska kroken som om det vore en öring på jakt.

Fick ytterligare tre stensnultror och en liten rötsimpa innan jag glatt vände hemåt.

Totalt 2 sjustråliga smörbultar, 4 stensnultror och 1 rötsimpa gav 283 poäng med 50p vardera för de båda ligarekorden på stubbens längd och 150 poäng extra för ny art på ligan!

Ny ska jag lägga mig nöjd med en ny art och svensk seger i eurovision som sylt på moset!

/Hasse

5 kommentarer:

  1. Grattis igen Hasse, för båda nya arterna! Gött mos!

    SvaraRadera
  2. kan man få havsöring vid fyren i hamnen, Halmstad?

    SvaraRadera
  3. Tack Patrik!! Gött mos var ordet! Sjukt med piggvar idag igen :) jag vet inte vad som händer..?

    Ja man kan får havsöring vid fyren i hamnen. Det är dock inte den bästa platsen i stan om man säger så ;)

    SvaraRadera
  4. hehe, kan du några bra platser då :)

    SvaraRadera
  5. Ja det kan jag.... :D Testa söder om Grötvik, annars är Haverdal bra ;) Grunda områden 0-2 meter med stora stenar i vattnet och blandad botten med sandfläckar, sten och tång brukar vara bra..

    SvaraRadera