Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 27 maj 2012

Att knäcka koden!

Idag var det fiske på schemat! Jag och Thede körde artfiske i Grötvik och Tjuvahålan med bra resultat.

Vi började med en mjukstart och försökte få upp varsin svart smörbult i Grötvik.

Thede hade snart uppe en och lyckades faktiskt ta två innan jag fick min första..



Årets första svarta smörbultar för min och Thedes del.

Åkte sedan för en glass på det lokala glasscafét.


Snart åkte vi tillbaka och började bända sandskäddor.

Det nappa sådär och Thede somna nästan.


Men så högg det till på mitt bottenmete och en annorlunda fångst närmade sig!

Min andra piggvar någonsin!! Tog ju min första i förrgår så det var väldigt kul och denna var dessutom större.

 

Skumt men igår drog jag mina två första sjustråliga smörbultar och den arten var knäckt, nu min andra piggvar efter att ha nött länge efter dessa arter kommer alltså två vardera på tre dagar... Snackade med mina elever häromdagen om att man bara ska knäcka koden för en viss art sedan kommer de upp..

Tros så var fallet med båda dessa arter.


En puss blev det också denna gång och fisken simmade tillbaka efter lite återupplivningsförsök.

Annars högg fisken på glidbottenmete med två krokar och han slök båda.

0,2kg och 23cm är inte långt från Adams ligarekord men han får behålla det lite till.


Thede fick också annat. Här en av dagens tre skrubbor.

Vi såg för övrigt id (jag tappa en liten) och multe i Grötvik idag.


Pb på rötsimpa blev nästa roliga fisk för dagen. 23cm och 2hg.

Efter denna fisk åkte vi och åt lunch sedan bar det av till Tjuvahålan.

Här nappade det som vanligt sjukt mycket men två småkillar kom och ville testa så jag och Thede lät dem fånga sina första plattfiskar på våra grejer under lite guidning, de ville inte sluta men efter en timme eller så fick deras föräldrar dem därifrån. Då hade de tagit några sandskäddor var.

Thede fick sedan sin andra rötsimpa för dagen, en vackert mönstrad fisk på 1hg.


Fick sedan ett gäng sandskäddor vi också och det dök upp ett gäng näbbgäddor som vi gick över att fiska på.

Svåra att få att sitta men en av dem kom upp på kastkula med räka efter mycket slit.

Min första näbbis för året.


Totalt fick Thede 20 sandskäddor, 2 skrubbskäddor, 2 svarta smörbultar och 2 rötsimpor pb 0,2kg 23cm och 0,1kg.

Jag fick 20 sandskäddor, 1 skrubbskädda, 1 piggvar pb 0,2kg 23cm, 1 svart smörbult och 1 näbbgädda.

Detta gav Thede 58 poäng och mig 56 poäng.

/Hasse 

2 kommentarer:

  1. Hej jag undrar om man kan hyra båt någonstans i halmstad till att fiska, helst nära hamnen

    SvaraRadera
  2. Inte vad jag vet men jag vet om en kille som har planer på att starta upp ett guideföretag i Halmstad med turfiske från båt, tror inte han har kommit igång ännu.

    Nummret är 0706-157295, han heter Olle. Hälsa från Hasse på Fiskesnack.

    SvaraRadera