Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 17 maj 2012

Nytt ligarekord på braxen!

Jag kom precis hem från tre dagars fiske vid Svartån uppe vid mantorp.

Mestadels vackert väder men ganska trögt fiske.


Jag och Esbjörn hade med oss totalt 15 elever för att främst rikta fiske efter, färna, sarv, sutare, gädda och braxen.

Själv hade jag sedan förra året en gås oplockad med åns braxnar och började redan första kvällen mäska ordentligt efter braxen.

Det blev bara abborre under måndagskvällen som jag tidigare skrivit men det var andra fiskar på plats vilket syntes tydligt på en del flytbrödbiter som blev attackerade av löjor eller färnor samt bubblande som efter bökande fisk på mäskplatsen. Mest tydligt var ändå fjället som kom upp efter ett missat mothugg.



Braxen va på plats..

Värdelösa arbetstider för mig och Esbjörn som arbetade från 04:00 på morgonen till 23:30 på kvällen två dagar i rad.

Efter att bara pressat abborre på förmiddagen under tisdagen så anslöt två elever till min mäskplats och vi bestämde oss för att mäska sönder platsen totalt så att om det fanns någon fisk i nrheten skulle de komma till oss.

Det gav snart resultat!

Efter en timme eller så, kom första braxen, tyvärr en felkrokad fisk på ungefär 2,7kg som jag fick upp. Krokningen satt i ryggfenan och efter att fisken kämpat som en furie och gått både nedströms och uppströms så trodde vi nog på ett reg men när fisken väl visade sig blev vi förvånade över att den inte var större och inte för ens braxen gjorde ett riktigt hopp såg vi att den var felkrokad.

Inte lång stund efter så fick i alla fall jag en ny braxen och denna gången var den rättkrokad!


2,1kg hane med riktiga horn till lekvårtor blev resans första rättkrokade braxen.

Snart följde eleverna med fler braxnar, jag fick de första tre och bytte efter det plats med Nisse som direkt krokade fisken till vänster, 3.03kg vägde den vilket varit personbästa för mig men hämnden skulle komma snart! 


På bilden syns Nisse till vänster och Roy till höger, båda var bland åtta elever som fick nytt pb under resan.

Mitt pb väntade tills skymningen!

En rejäl fight fick mig att tro att jag felkrokat en fisk till men snart kom en riktigt tjock hona simmandes.


Samtliga braxnar under tisdagen tog på kombinationer med majs, mask, maggot men viktigast röda majskorn med räklukt. Dock ej denna braxen som valde en ringlande hög med maskar.

Nya pb:t lyder 3,31kg och 63,5cm.

Ligarekord vikt! Detta då Staffans ett år gamla rekord lyder 3,3kg blankt. Adam hade dock marginalerna på sin sida då hans gamla Helgeåbraxen klarade sig kvar på längdrekordsplatsen med ynka 2 millimeter!


Ett foto till på nya rekordbraxen är väl på sin plats?

Totalt för mig blev det 4 braxnar 2,1kg, 1,5kg 2,11kg och 3,31kg 63,5cm, 6 abborrar, 1 mört, 1 sarv och 7 löjor.

Gav mig på ett försök på stensimpa och nissöga vilka vi håvat upp under en ekologiövning med eleverna men jag lyckades inte få upp någon fisk. Det jag däremot lyckades med var att på frihad knyta spade-end knutar på krok storlek 24 :)

Totalt 269 poäng till mig och jag är väldigt nöjd med en ny art över 3 kilo.

Värst på resan var dock min elev Carl-Anton (samma kille som nästan tog svenskt rekord på tunga förra året) som flugfiskade upp några fina gäddor bland annat en på 9,0kg och 109cm, det roliga var att han gjorde det inför publik på ca: 10 elever och mig. Ensam på andra sidan ån utan våg, vågsäck och måttband som han var simmade en annan elev över ån med detta och blev dagens hjälte.

/Hasse





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar